Sunday, June 8, 2008

NR 36 08-06-2008 Panama City

Op mijn weg van Almirante naar Chiriqui Grande (panama) kom ik om 1 uur smiddags de rust verstoren in een Comarca dorp op zoek naar een warme hap . Samen met de Kunas en nog een handvol andere stammen zijn zij de oudste bewoners van Panama .Dat de Comarca`s tot de oudste inwoners behoren geloof ik direct , ze leven zeer sober, de "hoofdweg" in het dorp bestaat uit een 1 meter breed betonnen pad en dus zijn er geen auto`s !Er is ook geen electriciteit, dus geen TV, het drinkwater komt uit de bergen maar vraag me niet hoe  enne... wc  bestaat hier uit een afscheiding aan de rivier .
Er is zowaar een "restaurant" en als ik even later van mijn rijst zit te genieten met "iets" zie ik de scharminkels lopen die ze hier kippen noemen , ze zien er niet uit , aan sommigen zit geen veer meer aan en zo eentje ligt waarschijnlijk nu op m'n bord!
Is het gek dat het nu ineens minder smaakt?
Het begint ook te onweren en te hozen en ik besluit om hier om  onderdak te vragen .
In de naastgelegen hut vind ik op de 2 e verdieping een kamertje waar ik mijn tent kan opzetten .
Deze mensen hebben nog een eigen taal , eigen regering , eigen school , eigen wet en eigen munt en er is niemand die het in z'n hoofd haalt om naar de grote stad te verhuizen want dit is hun geboortegrond.

Als ik in Las Lajas (spreek uit; lachgas) aankom blijkt er geen hotel te zijn of iets wat er op lijkt en fiets ik de 12 km naar het strand omdat daar (volgens de bewoners) wel onderdak te vinden is. Als ik onderweg bent bekruipt de twijfel me of er wel iets open is want wie gaat er met dit weer (regen) naar het strand? Maar een seƱor onderweg verzekert mij dat er wel het een en ander open is.
Bij het strand aangekomen ga ik op goed geluk linksaf en ploeter door diepe plassen waarbij ik hutjes en huisjes passeer die totaal verlaten zijn. Aan het eind hangt een vlag en daar aangekomen is er inderdaad iemand aanwezig die op die ene toerist zit te wachten.Wel , hier ben ik dan! Ik huur een hutje en als ik daar net binnen  ben begint het te hozen en dit zou de hele nacht doorgaan . Ik weet dat zo goed van die regen omdat ik de slaap niet kan vatten. Ik ligt uren wakker en denk , waar komt die jeuk toch vandaan die me al die tijd uit de slaap houd ? Op het laatst ga ik toch maar even poolshoogte nemen .Bij inspectie van mijn hoofdkussen zie ik pietepeuterige kleine beestjes lopen, de oorzaak van mijn jeuk. Het zijn volgens mij geen vlooien want die springen toch? Ik probeer nog een kussen van beneden maar daar zitten ze misschien ook in zodat ik maar alle kussens van me afgooi en het zonder doe .
De volgende morgen neem ik eerst een douche en daarna is de jeuk gelukkig verdwenen.
Intussen is het droog geworden en ik besluit om zonder ontbijt zo gauw mogelijk deze beesteboel te verlaten, alleen, door het vele regenwater zijn de plassen nog dieper geworden en besluit ik om via het strand te ontsnappen. Maar op het asfalt aangekomen ben ik er nog niet, het vele regenwater heeft de berm en de weg verandert in snelstromende beekjes . Op de kruising aangekomen met de InterAmericana ga ik eerst wat eten en terwijl dat gebeurt begint het weer te regenen. Het toeval wil dat een paar meter verderop een busstation is waar de bus naar Panama City stopt , het is een paar uur rijden met de bus en omdat ik toch niet de toegangsbrug naar Panama City met de fiets mag nemen besluit ik om dan toch maar de bus te nemen .

En als je dan in Panama City  bent mag een bezoek aan het kanaal niet onbreken vind ik en aldus geschied . Eerst een beetje geschiedenis want bij mij is er eigenlijk maar weinig over bekend . In 1881 begon men , onder leiding van een Franse ingenieur aan het karwei maar 20 jaar later en 20.000 doden verder moesten zij erkennen dat het een onmogelijke opgave was . Amerika daarentegen zag wel mogelijkheden  en wist de rechten te verwerven voor de verdere aanleg, iets dat Colombia weigerde. (Panama was toen nog een provincie van Colombia) . Prompt verklaarde Panama zich onafhankelijk van Colombia , dat op zijn beurt weer weigerde om het nieuwe land te erkennen , iets wat Amerika natuurlijk wel deed.
Tot 1921 weigerde Colombia Panama te erkennen , tot Amerika met de geldbuidel zwaaide in de wetenschap dat het een lucratief handeltje was  dat Panama kanaal want het was toen al 9 jaar in gebruik , en voor 25 miljoen de Colombianen afkocht . Intussen was het kanaal zoals gezegd in 1914 gereed gekomen . Een sluis met 60 miljoen liter water is in 8 tot 10 minuten leeg of gevuld (water zakt 1 meter per minuut) en dat gaat via buizen van 6 meter doorsnede (zo gauw krijg je je bad niet vol thuis) zodat een schip naar de volgende sluis kan . De schepen varen op eigen kracht maar worden begeleid door kleine "locs"(4 voor en vier achter) die aan weerszijden  er voor zorgen dat het schip de wal niet raakt . Van oceaan tot oceaan duurt 8 tot 10 uur en de gemiddelde prijs voor een schip is 80.000 dollar . De prijs is gerelateerd aan het aantal containers dat een schip vervoerd . Als je dan weet dat er 14.000 schepen jaarlijks passseren dan is dat voorwaar geen kattepis . Als ik sta te kijken passeert er een schip dat volgens de commentator 294.000 dollar moet betalen voor het passeren van dit kanaal . In 1999 heeft Amerika het beheer van het kanaal overgedragen aan Panama en heeft het zijn troepen teruggetrokken en zijn alle reveneuen voor Panama.
Ze zijn trouwens 500 meter verderop bezig met de aanleg van een  nieuwe en dus nog grotere sluis  waarbij nog grotere schepen kunnen passeren.

8 comments:

Anonymous said...

Sjakie !

Ik krijg overal spontaan jeuk van die verhalen van je ! Lachen daar in Lachas.... Misschien dat je met die hele kleine beestjes hele kleine visjes kunt vangen.... Mooie vis-trap, dat Panama-kanaal ! Jij komt nog eens ergens ! Je kunt jezelf bijna geen tourist meer noemen ! En met die beestjes op je kop ben je net een local joh !
Hier staken de bussen, dwz de buschauffeurs, dus wij gaan met de auto. En soms met de fiets.

Kijk je uit gozer ?!

Hugo

Anonymous said...

Bram en Freek! Hadden er een liedje over!

Dit is de parabel
Van olifant en parasiet
Of, hoe een koe een haas vangt
En toch ook eigenlijk weer niet

Ergens in het grote oerwoud
Woont de zwarte olifant
En je kunt hem zo herkennen
Want hij heeft nog maar een tand
Een lange slurf en een klein staartje
Dichtbij hem komen is gewaagd
Maar hij gaat heus wel van je teen af
Als je het hem vriendelijk vraagt

Ergens op dat logge lichaam
Woont een eigenaardig beest
Waar je niet over kunt oordelen
Of je moet er zijn geweest
En dat beest, dat vreet aan Jumbo
Het is begonnen bij de kop
Wil voor Kerstmis bij de staart zijn
En het schiet al lekker op

Maar de olifant zegt goedig
Tot die witte parasiet
"Aan een lijf, zo vol geladen
Mist men een, twee kilo niet"
Eigenlijk is hij heel gelukkig
En sinds gisteren verliefd
Want dat ding, dat jeukt zo lekker
En helpt hem zo aan zijn gerief

De parasiet vindt het allang best
En zo vreet hij rustig door
Denkt: als ik hem op heb
Verkoop ik zijn ivoor
Voor dat geld ga ik stil leven
In een flat in Paragwee
En als het bedrag me meevalt
Neem ik ook mijn moeder mee

Maar de jagers, die het zagen
Dachten bij zich zelf: geen nood
Als die parasiet straks klaar is
Trappen wij hem lekker dood
Denk dus nooit, als je iemand uitzuigt
Tjeem, wat ben ik origineel
Want zelfs van para-parasieten
Zijn er nog te veel


Hebbie effe wat te lezen gehad.......

Anonymous said...

Met die jeuk op mijn kop (niet te verwarren met die andere.....)kom ik beslist niet aan mijn gerief

sjaak

Anonymous said...

Op school vraagt de juffrouw wie van de kinderen er 'n mooi gezegde of rijmpje kan opzeggen. Jantje steekt zijn vinger op en mag het zeggen: "Eigen haard is goud waard."
"Heel goed," zegt de juf.
Marietje weet er ook 1: "Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens."
"Prima Marietje."
Dan steekt Moos zijn hand op: "Juf ik weet een rijmpie: Mijn zuster Ruth stond in de put en het water reikte tot haar knieen."

"Maar Moos," zegt juf, "dat laatste rijmt toch niet?"
Zegt Moos: "Kan ik er wat aan doen dat het water niet hoger stond?"

Anonymous said...

Volg je het EK nog een beetje Sjaak ?
We hebben nu een EK borrel.........
Fietsen met die zooi, dan ben je nog op tijd !

Hugo

Anonymous said...

Leo zag je net nog voorbij fietsen !
Maar die is dronken....

Groeten,
Frank

Anonymous said...

ik volg het EK op de voet,het wordt hier rechtstreeks uitgezonden en de mensen in Centraal Amerika zij laaiend enthousiast over het NL voetbal.
" Naranja Mecanica" noemen ze het hier liefkozend, "de oranje machine"
Was de eerste goal van van Nistelrooi nou buitenspel of niet,dat is mij niet duidelijk?

sjaak

Anonymous said...

Sjaak, zijn dat geen sandflies waar jij t over had? oftewel midgets, zoals ze ook wel genoemd worden? beetje deet op je al bestoken gezicht smeren, brandt een beetje de huid eraf, maar die beesies blijven iig weg.

Anders zijn het toch ecth vlooien... GADVERDAMME, SJAAK HET VLOOIEN!

Frank