Wednesday, April 30, 2008

NR 34 30-04-2008 Monteverde



 Enkele km gaans van Liberia (costa rica ) ,bij "Parque Nacional Rincon de la Vieja' (vrij vert.de hoek van de oude vrouw) zet ik m'n tent op bij de Rinconcito Lodge omdat een kamer te duur is voor mij. De volgende dag probeer ik het park te vinden op aanwijzingen van het personeel maar omdat het zo slecht aangegeven staat (voor mij dan,he) kan ik het niet vinden en na 7 vergeefse km`s ga ik terug naar m'n prive waterval . Dat is natuurlijk niet privè maar ik zeg dat omdat op het moment dat ik daar bent niemand anders is . Het is een watervalletje met waterpoel en het is echt een stukje jungle temidden van de weilanden , en daar breng ik de rest van mijn tijd door .

Als ik in Cañas, na een korte fietstocht van 20 km geniet van een halve rustdag komt al spoedig een jongetje in beeld van zo'n 14 jaar die eerst wat om mij heendraait en telkens naar mij kijkt en tenslotte plaatsneemt op de bank naast mij. Ik heb al zo'n vermoeden waar dit heen gaat. Wij raken aan de praat en al gauw komt het woord Plata (volksnaam in C.R. voor geld) ter sprake en het komt telkens weer terug. Hoeveel Plata m'n fiets kost, of ìk veel Plata heb, hoe ik aan Plata kom, of de mensen in NL veel Plata hebben en of ik wel eens Plata aan mensen geef. Ik zeg dat ik dat niet doe (is een leugentje want dat doe ik soms wel) omdat het geen oplossing is voor het probleem, dat het veel beter is om werk te geven , maar ja ,dat zit niet in mijn fietstassen zeg ik en dat het gevaar bestaat dat men het makkelijk verdiende geld op de verkeerde manier besteed (aan sigaretten of bier).
Ik denk niet dat mijn uitleg doeltreft want na 20 minuten heen en weer praten vraagt ie ronduit om Plata maar ik zeg hem dat ik dat niet doe. Hij blijft nog even aandringen maar na enige minuten geeft hij mij de hand en vertrekt.
In Belize City heb ik ook eens wat aan iemand gegeven , iets wat ik in eerste instantie weigerde maar achteraf vond ik dat zo kinderachtig dus gaf ik hem alsnog wat. Rende ie gelijk naar de winkel om er een sigaret voor te kopen en gelukkig dat ie was!

Ik voel mij hier soms een ontwikkelingshelper door mijn geld dààr uit te geven waar het het hardst nodig is , dat wil zeggen , direct bij de mensen en niet eerst schenken aan een of ander comité dat eerst lekker gaat fuiven en het geld wat overblijft verdeelt onder hun vrienden en als er dan nog wat over is gaat dat naar de hulp behoevenden zoals dat heet . Maar nu ben ik aan het raaskallen want ik geef mijn geld uit in de winkels  en als je een winkel hebt verdien je al meer dan de arbeider , plus dat de "elite" aandelen heeft in de winkels waar ik mijn inkopen doe , nou ja , zoals ik het doe is nog altijd beter dan een inzameling houden in Nederland .

Lang leve het massa toerisme! Nu zullen er mensen zijn die hun wenkbrauwen fronsen bij deze aanhef. Maar alleen voor Sjaak Okkerman was er nooit geinvesteerd in hangende bruggen boven boomtoppen, laten we wel zijn .
Voor o.a. die bruggen ga ik naar St Elena en Monteverde , 2  Nationale Parken en tevens maagdelijke juweeltjes in de binnenlanden van Costa Rica . Hier heb ik het geluk om de nationale vogel van Costa Rica te ontdekken  , de Quetzal die ook de nationale munt opsiert . 2 mannetjes en 2 vrouwtjes zie ik onafhankelijk van elkaar en je kunt ze makkelijk van elkaar onderscheiden want de mannetjes hebben een 90 cm lange staartveer . De mannetjes hebben een "punkkapsel" en zoals gezegd staartveren van wel 90 cm lang . Ik heb het geluk dat een mannetje 10 meter bij mij vandaan wel 1 minuut op een tak blijf zitten zodat ik hem goed kan bestuderen . Of misschien weet hij dat ik geen foto`s maak en ik al die tijd nodig heb om hem in mijn geheugen te griffen . De vrouwtjes zijn minder spectaculair en maken zich nuttig om een gat in een boom verder uit te diepen (voor een nest ?)
Na 4 dagen hier door gebracht te hebben pak ik de bus weer terug naar Tilaran . In de bus ligt een dikke laag stof en hij piept , kraakt en rammelt op een vreselijke manier die het ergste doet vrezen . De keien die uit het wegdek omhoogsteken en de kuilen veroorzaken soms ware explosies onder onze zittingen omdat de vering het 40 jaar geleden al begeven heeft, maar we halen het.

20 comments:

Anonymous said...

Heb die vogel even opgezocht via google, idd prachtige vogel, Willyhfff

okkerman said...

Het is niet zo`n veel voorkomende vogel,komt alleen voor in het regenwoud.Enne,laat Gerry toch kletsen.Is vast weer een van d'r grappen
sjaak

Anonymous said...

Hahaha

Anonymous said...

Sjakie!!

Je wordt nog een echte vogelaer man! Of was je dat al..

Hier in Nederland is het ook prima vertoeven op t moment, het weer is omgeslagen naar prachtig zomerweer, ik zag vandaag ook een vogel, de Passer domesticus, ken je die? is ook wel bekend als de ordinaire huismus. Anyhow, de lente is in volle gang, dus we kunnen goed competeren met die temperaturen die jij noemt.

Ga trouwens maandag met pinksteren of hemelvaart, of wat het ook is vissen met die hugo, gaat me overtuigen dat vliegvissen naar voorntjes net zo leuk is als vissen naar zalm of forel... ben benieuwd.

Sjaak, hou je goed jongen! Groeten van het RMI!

Frank Jacobs

okkerman said...

Die ordinaire huismus he,die kom je werkelijk overal tegen,´t is me het vogeltje wel.Ik zag in Grecia (Costa Rica) twee dagen terug wel een heel bijzondere huismus,het verenkleed was tot aan de nek normaal maar de kop had een heel andere tekening,heel bijzonder!
sjaak

Anonymous said...

Hai sjaak ik ben ok weer boven water.Was ruim drie weken in het heerlijke spanje,zalig die warme weer eens te voelen.Ik zou er dan ook graag willen blijven maar ja?? lukt me nog niet.IK wens je veel sterkte en blijf je steeds volgen.Groeten adrie bredero

Anonymous said...

* In de iconografie is de mus het symbool van de wulpsheid. Als de mus in de handen van een jonge vrouw wordt afgebeeld, gaat het hier om Lesbia, de minnares van de Romeinse dichter Catullus[1]
* De figuurlijke betekenis van huismus is iemand die vaak thuis zit of zelden buiten komt
* 'Musje' is de artiestennaam van Édith Piaf, ook wel 'La môme piaf' genaamd
* In het Strienestadse (Steenbergse) carnaval speelt de mus een zeer belangrijke rol.

Anonymous said...

Zo fietsende wulpse huisPiaf!

Hoe gaat het jongen ? Je bent in ieder geval netjes dat Panama-kanaal over gesprongen met je crossfietsje !
Aanloop was een beetje lang, maar de sprong was het waard, mag ik hopen.....
Jij zit er warmpjes bij, maar wij hier ook de afgelopen weken. 20 plus in de schaduw ! Nog effe een avondje met Frankie wezen vissen. Nou we hebben ons de pestpokke staan werpen, maar helaas niks gevangen. Maar, eerlijk is eerlijk, het was een prachtige visavond !
Verder modderen we weer gewoon aan en zo af en toe schuift er een huismus voorbij.

Groeten voor nu !
Een rare vogel.

Anonymous said...

we dachten al waar blijft die grapjas, met zijn leuke berichtjes, grins

okkerman said...

Je bent inderdaad een rare vogel H.Hoe kom je erbij dat ik in Panama zit? Ik fiets nog steeds rondjes in CR.

sjaak

okkerman said...

En NN misschien kan je ook op Internet kijken naar het wezen MIER,kom je ook overal op aarde tegen.Hebben een keer mijn voedsel veruineerd door dwars door het plastic heen te knagen.Verder heel boeiend,dat verhaal over die mus.Ik weet wel dat het een bijzonder vogeltje is.
sjaak

Anonymous said...

Sjaak !!

Mijn aardrijkskunde is tien keer slechter dan het ooit is geweest! Tuurlijk zit je nog niet in Panama..... Costa Rica ligt boven Panama, natuurlijk, dat weet een kind. Behalve ik dan. Nou, succes met de sprong dan maar Evil Knevel!

Truus

Anonymous said...

Je bent niet de enige die last van mieren heeft :

Een slechte horrorfilm. Dat is ieders eerste reactie. Vraatzuchtige mieren vreten aan de bedrading van de NASA, en bedreigen de bemande ruimtevaart. Maar het is nog waar ook.

De heel hongerige, heel kleine, roodbruine ‘dolle Rasberry-mieren’ (genoemd naar Tom Rasberry, al jarenlang hun grootste vijand – en ‘dol’ omdat ze als dollemannen rondrennen) hebben zich vol overgave gestort op het plastic isolatiemateriaal, de weerloze meterkasten en computers van het Johnson Space Center in Houston, een van de belangrijkste vestigingen van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie.

Tijd om door te fietsen voordat ze aan je banden beginnen.........

Anonymous said...

Hee H,wat weet jij van Evel Knevel,ik dacht dat dat iets voor insiders was.30 jaar geleden wilde hij met z'n raket motor over de Grand Canyon springen,daarna is het stil geworden rond hem.Of niet GdR te Z?

sjaak

Anonymous said...

Maar Sjaak, je weet toch dat ik al heel heel erg oud ben........ Ik heb nog met picasso geknikkerd ! En ook met Evel Knevel voordat hij in de grand canyon is geflikkerd! Volgens mij leeft ie nog. Effe goegelen........

Groet!
Hugo

Anonymous said...

Nou, hij is al hemelen en is 69 geworden !
Over de kop dus..........

Anonymous said...

Afgelopen zaterdag heeft de zoon van Knievel(Robbie) een sprong van zijn vader verbeterd door over 24 trucks te springen met een motor
http://www.usatoday.com/news/offbeat/
2008-05-24-knievel-jump_N.htm?csp=34

Voor meer knievel
(http://www.evelknievel.com/)

gr
simon

Anonymous said...

beste Sjaak het is maar spannend met al die schiterende vogels.
Maar sjaak hoe is het met het eigenlijk met de km die je er op heb zitten .En vooral hoe is het
met jou.Vind je het nog watje er
van verwacht had of eigenlijk anders mooier .Geniet er van dan
doen wij dat van je verhaal.

groetjes G D R

Anonymous said...

Ik heb er momenteel ongeveer 19.500 km erop zitten.Die 20.000 totaal van mij was dus te laag geschat.

sjaak

Anonymous said...

Henk Wijngaard ! 1979 !
Had er een liedje over :


Het is alweer een tijd geleden
'k Schat ik was een jaar of tien
Toen pakte ik de fiets van m'n ouwe heer
Want ik wou wat van de wereld zien

Ik reed op het kreng ons dorpje uit
Want iets verder lag de autobaan
En ik zag mezelf in m'n fantasie
Met die grote wagens rijden gaan

Rijden op een truck leek 't einde voor mij
Er bestond voor mij niks beters
De handen aan 't stuur, als een vogel zo vrij
En ik noemde ze kilometervreters (Kilometervreters)

Dus gooide ik m'n fiets langs de oprijbaan
En stond er met m'n duim omhoog
Een grote kar die stopte en ik mocht erin
Ik zat er lekker hoog en droog

De kerel aan het stuur keek me lachend aan
En zei toen: "Sorry, kleine vent
Nou ben je nog wat jong voor de grote baan
Maar je komt er als je groter bent"

Rijden op een truck leek 't einde voor mij
Er bestond voor mij niks beters
De handen aan 't stuur, als een vogel zo vrij
En ik noemde ze kilometervreters (Kilometervreters)

(Kilometervreters)

En toen zette ik alles op alles
Met voor m'n ogen maar één doel
M'n rijbewijs had ik al met 18 op zak
Dat was een tevreden gevoel

Nou ben ik zelf een van die kerels
Die hun brood verdienen op de baan
En ik leef pas echt als ik rijden kan
Bij 't licht van de zon of de maan

Rijden op een truck leek 't einde voor mij
Er bestond voor mij niks beters
De handen aan 't stuur, als een vogel zo vrij
En ik noemde ze kilometervreter

Kilometervreter, kilometervreter
Kilometervreter, kilometervreter
Kilometervreter, kilometervreter