Wednesday, July 23, 2008

NR 41 23-07-2008 Giron

Omdat Bucamaranga niet erg opwindend of bezienswaardig is verruil ik deze stad na èèn dag aanwezigheid voor Girón , dat 9 km onder Bucamaranga ligt . Dit stadje heeft nog een erg oud centrum wat mij beter bevalt , het lijkt of de tijd 300 jaar stil gestaan heeft en bij het sinds kort gerestaureerde centrale plaza neem ik mijn intrek in een hotel .
Als ik s avonds op een bankje op het plaza zit ben ik getuige van hoe de zwervers hier zich gereed maken voor de nacht. Uit een normale plastic fles uit de supermarkt , alsof het een fles water betreft ,  nemen ze een neut maar als ze de vloeistof in een bekertje schenken zie ik dat de vloeistof in de fles verdacht troebel is , niet dat het vuil is , het is zo op het oog helder als water maar het "wolkt" zoals Thinner b.v. Het zou mij niks verbazen als het een erg sterk slaapmutsje is .

Mijn (goedkope) fiets houd zich goed . Ik heb al diverse onderdelen moeten vernieuwen w.o. remblokjes , banden , ketting , bagagedrager , achtervelg en zadel  .Mijn achtervelg heb ik vernieuwd in San Jose . Daarbij heb ik contact opgenomen met een monteur van een fietsenbedrijf in Utrecht .Op zijn aanraden heb ik mijn oude spaken gebruikt om de nieuwe velg te spaken . Achteraf geen goed idee zou later blijken . Roestvrije spaken zijn harder dan gewone en als zij al een keer gebruikt zijn dan zijn erbij die een ietsiepietsie verbogen zijn . Als je ze dan opnieuw gebruikt op een nieuwe plek in de velg dan worden zij weer anders belast met als gevolg spaakbreuk wat dus ook gebeurde . Later in Panama City heb ik ze allemaal vervangen . Mijn buitenkabels zijn ook aan vernieuwing toe , zij zijn bijna doorgeroest en ik heb ze met Duck-tape aan mijn frame geplakt. Waarom vernieuw je ze dan niet zou je zeggen? Ik ben bezig geweest , maar het gaat om mijn versnellingskabels van de Rohlhoff naaf . Ik kan momenteel de kabels niet vernieuwen omdat ik daarvoor een "Torx" sleuteltje  nodig heb en die heb ik niet , ik heb aan alles gedacht , ik vervoer kilo`s aan reservemateriaal maar deze torx sleutel heb ik over het hoofd gezien . Ik heb wel "Inbus" sleutels bij me maar die passen nèt niet . Over die Rohlhoff naaf kan ik nog zeggen dat ik hem ideaal vindt . Normaal gesproken fiets je met een Derailleur maar in mijn geval zitten de versnellingen opgesloten in de achternaaf en de 14 versnellingen die ik heb zijn voldoende om de steilste berg te bedwingen .

Ik ga niet naar Venezuela of Suriname , ik heb een route in mijn hoofd en die voert door Colombia , Eucador , Peru , Bolivia en Agentina , in die volgorde . Als je Colombia zo binnenfietst word je niet getroffen door prachtig natuurschoon of door ydillische dorpjes , tenminste niet op de route die ik volg . De natuur is er gewoontjes om het maar te benoemen  en je fiets van het ene kleine dorp naar het andere , er is helemaal niets , soms geen internet , fruit is er niet of nauwelijks te koop en ik fiets daarom dàgen achtereen zonder rustdagen .


Om het eens over vrouwen te hebben . . Uit verschillende bronnen heb ik vernomen dat de vrouwen van Colombia bloedmooi moeten zijn dus heb ik met een kritich oog zo eens rondgekeken.
Ik moet zeggen dat ze prachtig gebruind zijn zodat , als je hier een panty winkel zou beginnen je binnen 1 dag failliet  zou zijn .  De heersende mode is super kort en super strak , maakt niet uit hoe je figuur is en over het algemeen gaat men hooggehakt  door het leven . Daar komt nog bij dat de push-up bh met verve gepromoot word en ziedaar , het recept voor de indruk dat hier de mooiste vrouwen ter wereld lopen is geboren maar ik zeg met nadruk ,"indruk", want volgens mij zijn ze niet mooier dan ergens anders ter wereld . Ik moet zeggen dat de latijnse vrouwen mij meer bekoren dan de Europese maar dat komt omdat ik heldere ogen en blond haar mijn hele leven gezien heb , dan vind ik donkere ogen en zwart haar aantrekkelijker .

De mannen blinken uit in saaiheid  ,de jongeren hebben dan wel vaak wat je noemt een korte "tentbroek" aan tot ver onder de knie met een slobberig t-shirt erboven . De mannen zie je daarentegen bijna nooit in korte broek , vanaf 30-40 jaar is dat taboe lijkt het wel , hoewel het klimaat zich uitstekend leent voor korte broeken en ook sandalen dragen zij niet of  nauwelijks . Dus als ik in mijn korte broek door de straten zou lopen zou ik een bekijks hebben van heb ik jou daar , dus dat doe ik maar niet .


12 comments:

Anonymous said...

Sjakie !

Pokke pokke pokke en nog eens pokke !
En, allemaal mooie vrouwen ! Tenminste, dat is jouw indruk. Geweldig toch ? Ik ken een hele zooi mannen die zo met je zouden willen ruilen ! Ik ga ze zo meteen zien aan de koffietafel.......
Hier is het ook pokke. Pokke dit, pokke dat, pokke weer. De zon schijnt vandaag voor het eerst in 5 weken. Pokke-zon!
Weet je wat ? Fiets jij em d'r effe in, dan gooi ik vandaag nog een hengeltje uit. Het kan weer ! Succes gozer en blijf schrijven !
Hugootje

Anonymous said...

Van Rob (je weet wel , die schildert bij Liesbeth en daar is Willy ook).
Ergens 5 berichtjes geleden had ik een berichtje gestuurd met mijn waardering voor deze onderneming. Ik kan het weten want ik ben alleen maar naar Boedapest gefietst. Die Rohloff heb ik ook. Ik heb echter mijn interne (met bajonet) vervangen door externe. Dan gaat de schakelkabel direct naar binnen. Volgens mij moet je ook met een passende inbus oppassen. Het zou kunnen zijn dat als je goed kijkt, er een Torks voor gebruikt moet worden. De schakelaar aan het stuur heeft dat ook. Succes verder Rob W.

Anonymous said...

Hoi Sjaak,
kan je die schroefjes niet losweken met cola, dat zullen ze in Colombia toch ook wel verkopen.
Girón ik kan het weer niet vinden op google earth (blond), maar ondertussen ben je natuurlijk al weer verder.
Noot hou je stuur recht en doe voorzichtig.
Groetjes Ma(artje) en Gerry.

Anonymous said...

Whoehaaaaaaaaa Sjaak ik heb het gevonden hoor!

Anonymous said...

Is toch niet zo moeilijk gerry ? er is maar 1 weg die loopt van Barranquila naar Bucaramanga en vandaar naar Bogotà met,ik geef het toe,soms een vertakking maar zij gaan allemaal naar Bogotà en om de zoveel cm heb ik een hotel aan die weg.

sjaak

Anonymous said...

Toch nog iets over dat Panama-kanaal:

Twee domme blondjes lopen ieder aan een kant van het kanaal. Roept de een naar de ander: "Hoe kom ik aan de overkant?" Zegt de ander: "Hoezo! Daar ben je toch al?"

Het is echt komkommertijd he ?
Niemand die effe een berichtje achterlaat.... En toch zijn er velen die de weblog lezen. En met plezier.

Fiets ze !

Hugo

Anonymous said...

Ik weet het Hugo,het zijn altijd dezelfde die een berichtje achterlaten.Ik heb een keer geprobeerd om men uit de tent te lokken maar het heeft weinig geholpen.Trouwens,je moet m'n stukjes wel goed lezen.

Sjaak

Anonymous said...

Hallo Sjaak, het is heel lang geleden dat ik je heb gesproken of gezien maar FFje vertelde me over je reis en ik ben aan het lezen geslagen, ik zal de blijven volgen op deze enorme reis. Groetjes Gerda v.d. Bovenkamp

Anonymous said...

Goed zo Gerda!!!!Jij weet hoe het hoort lezen en een berichtje achterlaten.

Groetjes FFje.

Anonymous said...

Sjaak !

Ojee, wat nu weer ? Hoezo moet ik je stukjes wel goed lezen ? Heb ik wat gemisst ? Succes met het hoofd koel houden met al die bloedmooie vrouwen om je heen !
Fiets em erin.........

Hugo

Anonymous said...

Ik heb niet gezegd dat de mooiste vouwen in Colombia rondlopen.

sjaak

Anonymous said...

" en Rob van de schilderscursus waar Willy ook komt",bedankt voor de tip.het moet inderdaad een Tork zijn maar ik heb hem een paar keer lost en vast gehad met een inbus,vandaar mijn gedachte dat het een inus moest zijn.

sjaak