Wednesday, July 9, 2008

NR 40 09-07-2008 Cartagena 2

Het historisch centrum van Cartagena is omgeven door stadsmuren en het bijzondere aan deze stadsmuren is het feit dat zij nooit een belegering hebben doorstaan , misschien wel dankzij het imposante fort dat boven de stad uittorent . Alles aan de muren is nog intact en zelfs de bewoners hebben geen pogingen ondernomen om deze muren te slechten om de stenen te gebruiken voor huizenbouw . Dat wil echter niet zeggen dat de stad nooit is aangevallen , in de 15e eeuw 5 maal waarna de Spanjaarden besloten om een vesting om de stad te bouwen met forten ,iets dat 2 eeuwen in beslag zou nemen en dankzij deze muur van 15 meter dik is hij nooit in handen gevallen van vijanden . Het resultaat is een bijna ongeschonden stadsmuur / historisch centrum dat zijn weerga niet kent . Ik vind het met stip het mooiste oude centrum wat ik ooit gezien heb . Als je zo door de straten van Cartagena loopt en dan speciaal door de wijken El Centro en San Diego die binnen de vestingmuren liggen dan hebben zij alles dat je je maar kan wensen .
Het oude karakter is bewaard gebleven in de vele huizen met prachtige houten balkons met bougainvilla en houten traliewerk voor de ramen en de gevels zijn in een fris tintje geschilderd .
Het is waar . Niet alles verkeert in perfecte staat maar er wordt driftig gerestaureerd en datgene dat al is opgeknapt belooft wat voor de toekomst . Ik heb met bewondering vanaf de straat bij sommige panden naar binnen gekeken met een patio zoals ze die alleen maar in deze streken kennen . De gevels bestaan volgens mij uit blokken travertin , met al die gaten erin , prachtig .
En dan die iglesia Santo Domingo , deze kerk is schitterend in zijn eenvoud , de muren zijn opgetrokken uit ruwe blokken travertin , de pilaren zijn imposant van omvang en een deel van deze kerk is gestuct en dat gestucte deel is in de kleuren blauw en oranje geverfd .


16 comments:

Anonymous said...

Beter je vinger kramp dan iets anders...

Anonymous said...

Ik was het niet....

Hugo

Anonymous said...

nee nee,ik ken jou

sjaak

Anonymous said...

In dit geval zit je toch echt mis!
Serieus.

Hugo
(Kan de dader zich even bekend maken ? Hij gelooft me toch niet !)

Anonymous said...

hoe zou dat toch komen?

sjaak

Anonymous said...

Ik mag acuut door de bliksem getroffen worden als ik zit te liegen.......

Hugo

Anonymous said...

Hugo jij was het ECHT NIET, dat weet ik zeker.
Ik weet wie de DADER is.
Ik was het OOK NIET.
Wij schrijven niet anonymous wij geven ons bloot.
Sjaak groetjes Gerry.

Anonymous said...

Ik zit hier gewoon met kleren aan overigens. Laat dat duidelijk zijn. Haha!
Maar eh, dank voor de broodnodige steun !

(zie je nou wel Sjaak??!!!)
Hugo

Anonymous said...

Sjaak
Een aantal vragen......
vanuit Cartegena ga je nu linksaf of rechtsaf
Ofwel richting Venezuela of Peru.
Via Venezuela naar Suriname?
Hoe houdt je fiets het uit? veel defecten en moet je onderdelen vervangen??
Waar kan ik je foto's zien

Anonymous said...

Hij zal toch wel de nieuwe miss world (of universe, wat dan ook) in Venezuela gaan bezoeken ?
"And here he is, all the way from the Netherlands : Misterrrrrrr Sjaahaak Okkerrrrrman!!!!"

De rest aldaar schijnt ook niet onaardig te zijn.....

Groeten vanuit een alweer regenachtig Utrecht (je wordt er onderhand helemaal mesjogge van!)
Hugo

Anonymous said...

Een Belg rijdt naar Nederland en stopt bij een benzinestation met het opschrift:
"Win gratis sex bij vullen tank."
Hij vult zijn tank gaat binnen en vraagt zijn gratis sex.
"Ok," zegt de pompbediende, ”kies een cijfer tussen 0 en 10."
"7," zegt de Belg.
"Dat was close. Het was 8 volgende keer meer geluk misschien."

3 weken later stopt de Belg weer bij het benzinestation met een collega van hem. Hij tankt vol en gaat binnen om zijn gratis sex te vragen.
"Geef mij een cijfer tussen 0 en 10."
"2."
"Helaas het was drie. Je was er weer dicht bij, blijven proberen zou ik zeggen."
De twee mannen vertrekken en zijn collega zegt:
"Volgens mij is dat hier dik bedrog en geeft die slimme Nederlander nooit gratis sex. Hij wil alleen maar meer benzine verkopen."
"Toch niet," zegt de Belg.
"Mijn vrouw heeft hier al twee keer gewonnen."

Anonymous said...

Uit ".... Mària Lecina...."

De bergen zijn heet bij Cartagena
en de dalen zacht bij Ayora
Maar heeter en zachter dan bergen en dalen
is Mària Pepita Lécina

Honderd klokken van Londen doen Londen bonzen
en vier kathedralen Genua
Maar geen brons kan zoo in het donker bonzen
als het hart van Mària Lécina

(Weumeus Buning 1891 - 1958)

Tsja, lofzangen zijn er genoeg !

Anonymous said...

Hey Sjaak, je moet niet te snel fietsen hoor, voor je t weet ben je op het einde van je trip! En dan moet je door.. blijft lastig fietsen op de zuidpool met al die sneeuw..

Groeten van hier!

P.s. kan die megool die Hugo of zo zijn domme grappen voor zich houden?

Frank

Anonymous said...

Ja, hallo, het is komkommertijd en dan is er tenminste nog iemand die wat post ja !
En volgens mij zit iedereen via de achterdeur (lees: via de e-mail) te communiceren met Sjaak!
Ik hou gewoon stug vol.........

De pinguins wachten !

Hugo

Anonymous said...

wat is er zo grappig aan die Mária Lecina dan?

sjaak

Anonymous said...

Er is helemaal niks grappigs aan die hele Maria niet ! Schijnt een stuk geweest te zijn en ze is ook ooit in Cartegena geweest en ze hebben er een gedicht van gemaakt.......... Een enorm lang gedicht nog wel, maar dat wilde ik je niet aandoen. Ik ga effe je nieuwe post lezen !
Groet, Hugo