Wednesday, September 10, 2008

NR 45. 10-09-2008. Quito 2




Quito is een stad met 1.5 milj. inwoners en het ligt op ruim 2800 m hoogte en als ik de stad nader zie ik van verre de smog boven de stad hangen .  Ik kan me dat niet herinneren van de andere steden in zuid Amerika die ik gezien heb . Het oude centrum beslaat 300 ha en het was het eerste centrum ter wereld dat  op de UNESCO lijst verscheen . Dat is vandaag op de kop af 30 jaar geleden en dat moet gevierd worden , wat dus ook gebeurd . Het is  dus vanzelfsprekend dat er prachtige koloniale gebouwen zijn waarvan de kerk het meest in het oog springt . Het is alles goud wat er blinkt en volgens verhalen die er rondgaan is er voor 7 ton (gewicht) aan  goudverf gebruikt , als je er van houd zal je het mooi vinden . Ik vind de vloer het mooist , die is van een prachtige donkere houtsoort die blinkt als een dansvloer  .
Verder wordt de steer verhoogt door diverse artiesten maar dat zal zijn omdat het feest is  . Er treed ook een violiste op die zo vol vuur speelt dat ik een traantje moet wegpinken . Ze kennen ook een autovrije zone op zondag waar gretig gebruik van gemaakt wordt maar op een hele andere manier dan bij ons ,hier zijn ze maf verkleed en rijden ze op fantasie fietsen .
De autobusen zijn heel muzikaal , ze laten een deuntje horen bij het naderen en met al die voetgangers lijkt het meer op een concert
Twee anekdotes wil ik jullie niet onthouden ,ze zijn zo grappig .
Ik zit te eten in een restaurant aan een gezamelijke tafel waar ook twee vrouwen aan zitten .Ik eet van mijn soep maar dan zie ik iets in die soep wat ik niet vertrouw en ,met in gedachte nog die varkensoor die ik in Mexico in mijn soep vond , schuif ik het van me af.
Onmiddellijk grijpen de twee vrouwen mijn bord en beginnen er van te eten ! Ik stomverbaasd natuurlijk , dat zijn wij niet gewend .
Of die andere keer ,weer in een restaurant . Ik zit aan mijn kip te kluiven ( ik ben verslaafd aan kip want er is haast niets anders) als er een bedelaar mijn tafel nadert en zijn hand ophoud , voor geld denk ik . Als ik met mijn hoofd schud grist hij in het weggaan mijn afgekloven kippenbotjes van het bord . Zou ik ze niet goed afgekloven hebben ,denk ik , of was het hem toch te doen om de botjes .

Hier in Quito heb ik een ontmoeting geregeld met Henk en Jacqueline uit het verre Nederland . Zij hebben een vakantie in Quito en op deze manier is het leuk om elkaar weer eens te zien en verhalen uit te wisselen .

12 comments:

Anonymous said...

Hoi Sjaak, heeft die Henk ook foto's gemaakt, en zo ja, komen wij die dan ook te zien???
Groetjes Gerry en de rest.

su said...

Hi ome Sjaak
ik wist dat je gek bent op fietsen, maar dat je nog eens zo ver weg zou gaan ...... Jeetje, knap hoor! kom je ooit nog eens terugfietsen denk je? dat zou leuk zijn! Doe wel een beetje voorzichtig ajb! groetjes van je nicht(je) suzanna uit woudenberg

Anonymous said...

Er zijn inderdaad foto´s gemaakt en ik denk wel dat je ze te zien krijgt ,alleen moet je daar 4 weken voor wachten tot ze terug zijn in NL,(of misschien vergeten ze het wel)

sjaak

Anonymous said...

Hé nicht(je) (van 52 inmiddels?)uit Wombarg,ik ben niet van plan om terug te fietsen maar misschien is het een idee.

sjaak

Anonymous said...

zo oud is je nichtje nog niet, foeiiiiiiiiii

Anonymous said...

Wie zei dat? IK schreef dat meer om een reactie uit te lokken

sjaak

Anonymous said...

nou,waar blijft die reactie nou?

sjaak

Anonymous said...

:-)

Anonymous said...

mooie reactie! Van wie ? Willy zeker.

sjaak

Anonymous said...

hoe raad je het:-)

su said...

Och jeetje! ik ben nog niet zo thuis met al die blogs! Zal mijn leeftijd zijn ;-)) Ik zit namelijk op mijn werk al genoeg achter de computer en dus pak ik thuis af en toe nog maar mijn pc om te kijken of ik berichtjes heb die ik nog kan antwoorden! Dus hier mijn late reactie! Zie je daar van die leuke zwerfhondjes die naast je fiets mee kunnen rennen of af en toe in je rugzak mogen meeliften? dat is wel zo gezellig toch?

Anonymous said...

Ik neem aan dat je dit nog leest want ik ben inmiddels verder met mijn blog,ik hoor het wel.
Zwerfhonden zijn hier hemelschrijnend,twee weken terug heb ik nog een aangereden hond van de weg getrokken en ik heb gewoon staan janken omdat je verder niets kan doen voor het beest terwijl hij daar ligt te zieltogen.
Maar echte kleine zwerfpuppies zie je niet,het zijn allemaal al wat oudere honden en ze zijn allemaal aan de grote kant,dus te groot voor mijn fietstas maar soms denk ik wel eens,is dat niks voor mij?
sjaak