Monday, September 15, 2008

NR 46 15-09-2008. Latacunga

Als ik om 7.30 uur het hotel in Latacunga verlaat regent het en blijken alle restaurants nog gesloten te zijn zodat ik mijn heil zoekt op de locale markt om de inwendige mens te versterken . Ik zie hoe de borden en het bestek afgewassen worden in een emmer water en ik heb geen idee hoe lang ze met dat water doen alvorens het te verversen maar allee ," vieze varkens worden niet vet" zei mijn moeder altijd en omdat ik nog maar 1 maal ziek geweest bent van het eten zal het deze keer ook wel meevallen  . Later op die dag , als ik zoveel km' s heb gereden om weer hongerig te zijn zie ik weer restaurants die allemaal gesloten zijn ,  ik weet niet wat het is vandaag  . Een feestdag misschien ? Het is zondag maar dat mag niet de reden zijn . Uiteindelijk kom ik langs een grote pan die langs de weg op een vuurtje staat en daar moet dus eten zijn . Dat klopt ,,het is echter  alleen soep maar dat mag de pret niet drukken en ik zet mijn fiets opzij . In de soep drijven lange worsten  waar geen vlees inzit maar" iets anders"" . Men doet wat van de worst in een kom en giet daar wat soep bij en ik zie dingen voorbij komen die ik van mijn levensdagen nog nooit gezien heb , ik herken een stuk varkenshuid waar sommige haren nog opzitten en verdraait nog aan toe ik zie de mij nu zo bekende varkensoor ook voorbij drijven ! Maar , ik kan zo langzamerhand als lijfspreuk voeren "ook deze keer ben ik er niet ziek van geworden" , maar eh , die varkensoor heb ik maar laten liggen , een hond heeft er al moeite genoeg mee .  Dit wordt al een echt tafelpraatje en ik kan hier nog wel even mee doorgaan . Het eten in de plaatsjes waar ik kom is niet om " over naar huis te schrijven " wil ik zeggen . Maar dat doe ik juist . Het is vaak " kip met rijst  , of " rijst met kip " en er zijn gevallen bij waarbij dit menu op de muur geschreven staat , bij wijze van spreken en dat is de keus die je hebt , ok , ik overdrijf nu een beetje .
Er is ook nog zoiets als rijst met bonen !
Dan kennen ze ook het woord "biftec" en dat moet je vooral niet verwarren met het Nederlandse biefstuk  , het is zo taai dat de plaatselijke bevolking al hun tanden zijn verloren met het eten daarvan want er is bijna niemand meer over met een fatsoenlijk gebit .  Al met al heb ik een truc verzonnen omdat ik vond dat ik veel te korte pauzes nam .   Ik bestel zo'n lekker taai stukje vlees , daar zit ik dan vervolgens gegarandeerd 1 uur op te kauwen en kan ik uitgerust weer op weg .
Over het behandelen van vlees heeft men in Zuid Amerika ook zo zijn eigen gedachten . Het wordt vervoerd in open vrachtwagen , men sjouwt het over straat in kleren zo vies en ik heb dierlijk afval op straat zien liggen waar de gieren aan pikten en dan komt er een mannetje die met z'n blote handen het afval aanraakt om het weer goed te leggen en even later loopt hij weer vlees te sjouwen .
In Guatemala heb ik eens honden in en uit zien lopen bij een slagerij zonder dat hen een strobreed in de weg werd gelegd .
Nou , dat was het thema eten . Eet smakelijk nog !


19 comments:

Anonymous said...

Hoi Sjaak getverderrie ik moet er niet aan denken om zoiets te eten.
Maar ja, als je honger heb en er is niks anders, dan moet je wel.
Je zei altijd al dat ongedierte je maagzuur niet overleven, dat blijkt nu dus wel.
Groetjes en hopelijk eet smakelijk voor deze keer!
Gerry, Ma en Maartje.;-)

Anonymous said...

Goede dag sjaak jee niks voor mijn zeg wat ik las.Ik denk graag even terug dat we samen bij de griek zaten.Hoe is het met je? ook afgevallen? ik nog niet maar doe me best.Laat het me weten.Groeten adrie en melanie

Anonymous said...

JaJa,jij en afvallen,jij doet helemaalniet je best,je ogen zijn groter dan je maag zeggen ze weleens en dat is bij jou ook het eval.Griek kennen ze hier helaas niet enne ,IK sta nogsteeds op hetzelfde gewicht,nou ja,hetzelfde.

sjaak

Anonymous said...

Hoi Sjaak
Had dan toch ook naar Brazilie gegaan daar is het zo goed eten vooral vis.Alleen daarvoor zou ik al terug willen groetjes Ans

Anonymous said...

je maag wordt denk ik steeds sterker moet haast wel haha groetjes ronny robbertsen

Anonymous said...

Geef mij maar nasi goreng

Toen wij repatrieerden
uit de gordel van smaragd...
Dat Nederland zo koud was
hadden wij toch nooit gedacht.
Maar 't ergste was 't eten,
Nog erger dan op reis.
Aardapp'len, vlees en groenten
en suiker op de rijst!

Geef mij maar nasi goreng
met een gebakken ei,
wat sambal en wat kroepoek
en een goed glas bier erbij.

Geen lontong, saté babi,
en niets smaakt hier pedis.
Geen trassi, sroendeng, bandeng
en geen tahoe petis,
kwee lapis, ondé-ondé,
geen ketella of ba-pao,
geen ketan, geen goela-djawa,
daarom ja, ik zeg nou:

Geef mij maar nasi goreng
met een gebakken ei,
wat sambal en wat kroepoek
en een goed glas bier erbij.

Ik ben nou wel gewend, ja,
aan die boerenkool met worst.
Aan hutspot paké klapperstuk,
aan mellek voor de dorst.
Aan stamppot met andijwie,
aan spruitjes, erwtensoep,
Maar 't lekkerst toch is rijst, ja
en daarom steeds ik roep:

Geef mij maar nasi goreng
met een gebakken ei,
wat sambal en wat kroepoek
en een goed glas bier erbij.

Anonymous said...

Eetlust

Rutger, laat die vork met rust!
Is er niks meer wat je lust?
Jongens, eet nou door.
Veeg je mond af met een doek,
stop het vlees niet in je broek,
Jongens, eet nou door.

Gooi de sla niet op de grond,
neem een hap, het is geen stront,
Jongens eet nou door.
En wat doet ons Rutger nu?
Gooit z'n yoghurt in de sju,
jongens eet nou door.

Ach, Michiel die heeft zowaar
een gehaktbal in zijn haar,
jongens, eet nou door.
Rutger houdt alles in zijn mond,
daarom is zijn kop zo rond,
slik het toch eens door.

Toen ik zelf een jongen was,
was het niet zo eersteklas,
jongens, eet nou door.
In de oorlog, jongens, toen
zagen wij van honger groen,
stel je maar eens voor.

Aten wij een stukje drop,
sloeg de mof meteen er op!
Want hij had ons door!
En wij kind'ren kregen elk
eens per jaar een glaasje melk,
jongens eet nou door.

Rutger, hou maar eens je kop,
nee, het is niet bijna op,
eet nou toch eens door.
En Michieltje, toe nou toch,
vierentachtig hapjes nog,
dan ben jij erdoor, ja,
dan ben jij erdoor.

Anonymous said...

Bereidingswijze van Tilapia
Oven verwarmen op 200 graden C. Snipper intussen de ui in kleine stukjes evenals de bleekselderij als de paprika. Snijd de mozerella in kleine stukje.
Fruit de ui, paprika, bleekselderij en fijn gehakte knoflook in een olijfolie tot ze zacht zijn. Voeg dan de kruiden toe met de maïzena. Voeg nu de melk beetje bij beetje toe zodat er een saus ontstaat. Voeg de mozerella toe en laat deze smelten in de saus. Doe de vis in een ingevette ovenschaal en schenk de saus over de vis. Bak het geheel in 15 tot 20 minuten gaar. Serveer het met puree en wat salade.

Eet smakelijk!
Groeten van Hugo

Anonymous said...

En als ze bovenstaande niet kunnen maken voor je, moet je onderstaande boodschap maar doorgeven.

Eet smakelijk nogmaals !

8 filés de pescada

Temperados com suco de um limão e tempero completo. Deixar descansar por 30 minutos. Depois secar cada filé com toalha de papel e coloque sobre eles uma rodela de batata e uma rodela de cebola de cabeça. Enrole cada um e prenda com palito de dente. Forre um pirex pequeno com rodelas de batata criando assim, um fundo no pirex para evitar que os rolinhos colem no fundo. Cubra os rolinhos com o tempero anterior, acrescentando ao tempero, cheiro verde picado, um tomate picado sem sementes e cebola de cabeça. Cubra o pirex com papel alumínio e asse por 20 minutos em forno médio. Depois, retire o papel e deixe dourar.Está pronto.
Obs: Se quiser, quando levar ao forno, troque o tempero por molho branco. Fica uma delícia.

Anonymous said...

Het water loopt mij in de mond bij deze nederlandse versie,maar portugees,nee dat kan ik niet lezen

Sjaak

Anonymous said...

Das ook een heerlijk recept, vraag maar aan de locals. Kunne se lesen trauwens?

Groet, Hugo

Anonymous said...

Ze zijn niet helemaal achterlijk hier.

sjaak

Anonymous said...

Oh, gelukkig ! Nou ja, in het land der blinden is een-oog koning, niet ?
Zeg, kom jij nog wel eens buiten of zit je de hele dag in dat internetcafe?

Groeten vanuit een (heel even) zonnig Utrecht! (de rest van de dag pleurt het met bakken uit de hemel)
Hugo

Anonymous said...

Ik fietst en internet,niet tegelijkertijd maar wel in die volgorde.
Groeten uit een ZONNIG Jaèn (peru)

sjaak

Anonymous said...

Zo meneertje, zit je daar ? Nou, dan kun je jezelf opmaken voor een paar mooie berg-etappes ! Het is wel mooi groen daar, van bovenaf gezien dan..........

Succes makker!
Hugo

Anonymous said...

berg etappes heb ik al ruimschoots gehad knul.
sjaak

Anonymous said...

Hoy,
Gloria Estefan was ook in Peru.

http://www.youtube.com/watch?v=b1Zs2j1aAew&NR=1

Groetjes Gloria ff

Anonymous said...

Weet je wie ook in Peru zijn,Helga,Diana,Jonathan,Paola Edith,allemaal duitsers die hier al 25 of 30 jaar wonen!

sjaak

Anonymous said...

Ha Sjaak,
man wat een wereld avonturen
helemaal te te
grt
jan