Monday, October 27, 2008

NR 48 27-10-2008 Titicaca meer

De eerste dagen dat ik in Peru ben maak ik kennis met de taxi zoals ze die hier kennen , een driewielig motorvoertuig dat sterk doet denken aan de Oude Schicht uit de strip van de Hr.O.B.Bommel .
In Jaèn  bestaat het verkeer in het centrum naar schatting (van mij ) 80 tot 90% uit deze voertuigjes , met een enkele privè auto daartussen . Maar dit is slechts een moment opname , het zal niet overal zo zijn .
Nu ik hier in Peru ben weet ik ook waar de Laaf zijn inspiratiebron aan ontleent , je weet wel , dat lelijke figuur dat in veel tuinen van Nederland is te vinden . Hier op het platteland leven ze in het wild , de dikbuikige mannetjes met hun grote oren en neus en de krombenige vrouwtjes met hun malle hoed . Ik heb altijd gedacht dat het een gedachtenspinsel was van een creatieve geest maar niets is minder waar . De mensen hier hebben model gestaan en heb je veel aanverwante stammen , zoals de Conc-laaf , Galeis-laaf ,Autoc-laaf en de A-laaf .

Juliaca , dat op 3800 m hoogte ligt en 150.000 inwoners telt vind ik een vreselijk lelijke stad met z`n onafgemaakte huizen waaruit het betonijzer omhoog steekt , in afwachting van de volgende etage die over enige jaren (of nooit) voltooid zal worden . Het lijkt of je in een wijk in aanbouw bent beland , of afbraak , kan ook nog .
Als variatie op het thema eten heb ik een nieuwtje , altijd maar rijst met of kip met rijst gaat vervelen, dus in Peru aangekomen zag ik Cavia op het menu staan en om dat eens te proberen ging ik bij het betreffende restaurant naar binnen . Welnu , de smaak is een beetje naar konijn , een beetje vettig , niet droog maar wel een ietsje taai (of heb ik nu een exemplaar dat een natuurlijke dood gestorven is ?) maar ik vind het wel een schande om voor het kleine beetje vlees dat het te bieden heeft daarvoor een Cavia te doden . Dus voor mij geld , dan maar weer kip met rijst maar dit nooit weer .

Over het volgende loop ik al langer te dubben en dat is het volgende . Als ik op deze manier doorreis dan zal ik in de winter in Patagonie  (mijn eindbestemming) zijn en dat lijkt mij vreselijk koud .
Daarom lijkt het mij beter om Peru voor een groot gedeelte over te slaan door met de bus te reizen en vanaf Bolivia de fiets weer ter hand te nemen .
Ook is er de mogelijkheid om in het noorden van Argentinie te overwinteren , Salta is wat dat betreft een goede optie heb ik mij laten vertellen .
Ik weet nog niet wat het wordt , de volgende keer meer .


21 comments:

Anonymous said...

Sjaak, hier moet ik natuurlijk op reageren hè, als je mijn Laaf noemt.
Ik zal je vertellen dat hij niet zo gemakkelijk voorbij loopt, want het is de Gluur (Loer) Laaf. Dus zal je hem niet zo gauw zien, hij staat meestal ergens achter of tussen te gluren.
Groetjes Gerry

Anonymous said...

Sjakie!

Ik heb een toe toe toeter op mn waterscooter en daarmee toe toe toeter ik naar jou ! Tsja, onze oude hoofden kunnen gewoon niet meer zoveel hebben ! Maar gelukkig is daar dan toch nog wat licht op het pad in de vorm van nog kleinere mensen dan jij ! Wat moet jij je groots voelen ! Maar eh, wij horen hier ook nog steeds vreemde verhalen via de media over die verlichte wegen in Peru hoor. En over al dat gespuis in de regering. Maar ja, we willen je niet ongerust maken enzo. En op de een of andere manier is het toch altijd zo dat je er niet al teveel van meemaakt als je in zo'n land bent. Er zijn ook nog steeds mensen die een vakantie Israel boeken terwijl het er soms op lijkt of ze daar alles opblazen. Gekkenhuis. Dus, hopelijk maak je het niet van dichtbij mee. Nou ja, of je moet toevallig hetzelfde rekeningnummer als de zoon van Alegria hebben : ben je gelijk binnen!
Voor nu heb je een mooi doel, Patagonie bereiken voordat het winter wordt ! Ik snap er niks van, hier wordt het winter, dus daar op jouw zuiderlijk halfrond moet het nu dan toch zomer worden ? Nou ja, je bent er nog lang niet met die trage bussen. Ga toch fietsen man ! Leg je zomaar 2000 kilometer in een paar dagen af..... Ik doe het je niet na !
Dus de cavia's zijn niet goed bevallen ? Je kunt ze beter een leuk mutsje op zetten denk ik. Zit ook geen voor of achterkant aan, aan zo'n cavia. Dus ik geloof graag dat het vlees ook tegenvalt.
We gaan afsluiten.
Groeten vanuit een mistig Utrecht !
Joegos-laaf

Anonymous said...

Toch klopt het helemaal Hugo,als het bij jullie winter is ,dec.jan.feb. is het zomer in Patagonie.

Anonymous said...

Sjaak dus

Anonymous said...

Oh, dus je hebt nog even voordat het daar winter is.........Gelukkig maar !
Nou, geniet dan maar van de zomer....
Rare kerst wordt dat trouwens. Zullen ze cavia serveren bij het diner ?
Groet ! Hugo

Anonymous said...

Je bent niet de enige nederlander daar!
Sophie en Bart gingen je voor.

http://sofie-bart.blogspot.com/2007
/09/arequipa.html?showComment=
1190048940000

Die zitten ook al aan de cavia!

Anonymous said...

Sjaak is jarig, hiep hiep hoera

Anonymous said...

Echt waar?!

Nou, van harte gefeliciteerd makker !
Geen lekke banden vandaag dan maar en je lekker laten verwennen in een hotel ofzo. Ovenschotel cavia......

Groet,
Hugo

Anonymous said...

O, wat zijn we heden blij
Sjakie is jarig, Sjakie is jarig
O, wat zijn we heden blij
Sjakie is jarig en dat feest vieren wij!

En dan krijg je kaas op brood
op een klein bordje, op een klein bordje
en dan krijg je kaas op brood
op een klein bordje en dan word je zooooo groot!

Anonymous said...

Ja,voor de tweede maal deze trip, maar bedankt voor deze wensen en misschien komt er wel een derde maal om mij op deze wijze te feliciteren.
Sjaak

Anonymous said...

hoi sjaak geweldig weer een verjaardag in den vreemden . van harte en nog veel gezondheid en geluk .geniet er maar van het zij je gegund.wij genieten met je mee.
ga je vanavond nog aan zwaar tafelen of flink aan de zuip .
nou veelplezier sjaak
groetjes goof sandra

Anonymous said...

Sjaak, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag
weer op een bijzondere locatie, ben benieuwd waar deze volgend jaar is, misschien kunnen we een poule maken.

Unknown said...

Hey Sjakie!!

Tis weer een tijdje geleden dat ik je blog heb gelezen, maar wat ben je opgeschoten zeg!

Klinkt toch wel erg goed, Peru, zou inderdaad jammer zijn als je dat zou overslaan. Maar begrijp ik nou deat je gaat overwinteren in patagonie? is het daar niet alleen maar meer winter da, of zit ik er nou helemaal naast.. zal wel,

Anyhow, pas op voor die laven, die in de efteling heb ik ook nooit vertrouwd.

Het beste en ik beloof je dat ik weer vaker ga inloggen! durk druk druk hier met promoveren en zo, maar met dat soort zaken hoef jij je gelukkig niet bezig te houden!

Tot snel!

groeten,

Frank

Unknown said...

Ik zie het al, iets van een zomer daar tussen november en februari.. niet erg warm trouwens max 16 graden las ik net.. Hoop dat je extra dekentjes bij je hebt!

gr Frank

Unknown said...

Hugo, stuur sjaak anders een paar van die plaatjes waar je mij elke dag weer mee verblijd. Kan ie wel gebruiken met al die laven daar..

Frank

Anonymous said...

Ik ben er gek zeg ! Wordt ie meteen opgepakt !

Hugo

Anonymous said...

Sjaak!
Ben je een beetje van het lichtend padje af? Of zit je nog steeds bij te komen van je verjaardag ?
Hier is het bewolkt........
Groeten !
Hugo

Anonymous said...

Het lichtend pad is nog steeds actief in Peru,na die 15 doden was er vorige week weer een aanslag met 3 doden.
Dus dat paadje laat ik maar links liggen.

sjakie

Anonymous said...

Gezellige buurt daar!
Oogies open houden!

Hugo

Anonymous said...

Sjaak

Het is stil aan de overkant

Simon

Anonymous said...

Sjaak !

Even niet naar Brazilie fietsen !
Overstromingen !!!!!!!!

Hou het roer recht!
Hugo