Thursday, July 23, 2009

NR 56 23-07-2009 Salta

Hoe breng ik mijn dagen door in Salta zou je kunnen vragen ? Nou , in de eerste plaats hang ik de pensionado uit op de terrasjes door koffie te drinken , meestal met wat erbij . Zoals begrijpelijk fiets ik ook hier dat het een lieve lust is en ik ben al in veel omliggende plaatjes geweest waar de meeste "Salteños" (bewoners van Salta) nooit geweest zijn in hun leven en ook Salta begin ik te kennen . Dan is er nog een berg aan de rand van de stad van zo`n 300 m hoog die je kan beklimmen via een trap van 1100 treden , of je kan met de fiets omhoog via een weg . Allebei doe ik geregeld , 2 tot 3 keer met de fiets per week  en via de trap ook zo`n 2 keer . Ik sta dus veel op de top van deze berg en loer door mijn verrekijker om te zien dat er mensen zijn die eerst clandestien land in beslag nemen door er een tent op te zetten , later wordt die tent vervangen door een hok van steen en weer later staat er dan een huis , zo gaat dat hier . Dat is de dagelijkse gang van zaken .

De Argentijnen zijn een fervent gebruiker van " Matè " (spreek uit :matte ) . Dat is een losse ,  grove thee , waarvan je wat in een dubbelwandig kommetje schudt , daar doe je heet water bij en eventueel suiker en dat zuig je via een soort metalen rietje op . Nu zijn de kommetjes vaak zo klein dat het in èèn "zuigteug" leeg kan zijn , het is dus zaak om ervan te "nippen" , vooral als het kommetje de vriendenkring rondgaat , zodat iedereen ervan kan genieten . Want Matè drink je met je vrienden !
Je ziet dan ook veel Argentijnen op straat met een thermoskan onder de arm met heet water .


15 comments:

Anonymous said...

we lezen wel hoor, maar is vakantie tijd hier dus velen zijn weg

Anonymous said...

waarom ben jij /u niet op vakantie dan?

sjaak

Unknown said...

Groeten Pie en Janny (UMC)

Unknown said...

Piet en Janny (UMC)
Geweldige site.
Nog veel reisplezier
Wanneer kom je terug ?

Anonymous said...

He,Pie +Jan.lezen jullie mijn blog ook.waarom reageren jullie zo weinig?boeven!

sjaak

Unknown said...

Beste Sjaak,

Janny is 2 jaar geleden heel lang erg ziek geworden, maar gelukkig komt ze er langzamerhand nu weer bovenop . Vandaar dat wij zo weinig reageerden !

Gr. Piet (UMC)

Anonymous said...

Zo gozer!

Is die stofwolk al weg? Kun je je weblog weer lezen.... Het vibreert van de spanning, nou ja zeg! Alle egards voor de man met de mooie woordkeuze!

We druppelen hier allemaal weer binnen, terug van vakantie, dus wellicht krijg je binnenkort weer wat meer respons. En ja, volgens mij heeft iedereen een prima tijd gehad, maar zijn we nog steeds jaloers op jou, jij met je eindeloze vakantie! Gelukkig heb je hetzelfde weer als wij hier, lekker veranderlijk!

Volgende week donderdag is de labdag. Moeten we je nog inschrijven? Zo niet, dan hoor je vast de verhalen wel via je normale mail. Van Henk ofzo, als ie weer terug is van vakantie. Die is ook altijd weg he? Even bijbruinen denk ik dan. Leo ook al in maanden niet gezien. Heeft ie het huisje naast jou gehuurd ofzo?

Ik heb nog een paar mooie woorden voor je opgezocht die ik graag in je volgende verhalen terug zou zien: culmineren, erudiet, fiduci en scrofuleus. Mooi he?

Groeten vanuit een zonnig Utrecht,
Hugo

Anonymous said...

En wat te denken van:

flagrant
reciproceren
savoureren
sinecure
rapaille

Allemaal te vinden op:
http://www.oiepoie.nl/Moeilijke_Woorden/

Je denkt toch niet dat ik dat zo maar uit de mouw schud, wel?

Anonymous said...

Het is nog steeds vakantie zo te merken......

Anonymous said...

ik geloof dat ik er maar mee ophoud

sjaak

Anonymous said...

Nee joh, schrijf es effe een stukkie wanneer je je beeldscherm weer kunt zien!

Hugo

Anonymous said...

tsjaaaaaaaaa als er geen nieuws van jou kant komt, dan ist voor ons ook moeilijk heeeeeeeee.......

Anonymous said...

wie zegt dat? Ik schrijf me elke keer de pestpokke en dan is het teveel gevraagd voor een reactie?

sjaak

Anonymous said...

Hee "pestpokke" komt niet voor in het lijstje!
Vandaag (en dus niet vorige week, sorry) labdag! Kom je nou nog?

Groeten vanuit een zonovergoten Utrecht,
Hugo

Anonymous said...

Nee,ik moet me de pestpokke schrijven