Monday, September 28, 2009

NR 57 28-09-2009 Salta



In 1592 schonk Fray Fransisco de Victoria , ex bisschop van Tucuman (Spanje)  een afbeelding in goud en zilver van " El Señor de Milagro " en "La Virgen de Milagro " aan Argentinie . Na een reis van ruim 11.000 km arriveerde dit geschenk in Puerto de Callao (Peru) .
Dit geschenk bestond uit een afbeelding van Cristus aan het kruis (señor de Milagro) van ongeveer 1,50 m hoog en een afbeelding van Maria (Virgen de Milagro) wat iets kleiner is en was bstemd voor de stad Salta alwaar het enige tijd later na een reis over land aankwam.
Ze zijn beiden te bewonderen in de katedraal van Salta en bij de afbeelding van Cristus is de tekst te lezen "de modo milagrosamente flotando sobre el agua" (op wonderbaarlijke wijze drijvende op het water) , alsof het op eigen kracht de oceaan was overgestoken maar het moge duidelijk zijn dat het per schip vervoerd is.
Waarom schrijf ik dit ? Wel, ik ben getuige geweest van een fenomeen dat zijn weerga niet kent in dit deel van de wereld, het enige dat ermee te vergelijken is is Mekka.
Ieder jaar, op 15 september , vindt hier een processie plaats waarbij de afbeeldingen van Cristus en Maria aan de kop van een stoet van duizenden pelgrims een rondje van pakweg 2 km door de stad maakt.
Een maand van tevoren begint het te zinderen in Salta, de katedraal loopt iedere dag voller en voller, het aantal bezoekers benadert de 20.000 per dag en de pelgrims komen van heinde en verre waarbij er zijn die 300 km in 13 dagen lopen , daarbij bergen van 4.200 m bedwingen en kou trotseren van 10º onder nul . Ik heb hele groepen pelgrims de stad binnen zien trekken onder politie begleiding , met vlaggen zwaaiend , gezang uit luidsprekers en een eigen beeltenis van Maria op de schouders van enkele dragers.
De stad begint uit te puilen en de laatste week voor de processie zijn er wel 5,6,7 missen op èèn dag waarbij de menigte buiten voor de katedraal de mis volgen via luidsprekers omdat er binnen geen plaats meer is. Iedere dag ga ik even kijken en als het moment gekomen is dat de processie begint komt het mij een beetje komisch over als ik zie dat duizenden mensen met vlaggetjes zwaaien als de afbeeldingen naar buiten gedragen worden .
Maar ik heb genoeg gezien, ik maak gauw dat ik weg kom want het wordt mij te druk met een officiele schatting van 500.000 deelnemers, waarbij 200.000 van buiten Salta zijn.
Men zegt dat deze processie de meest belangrijke in heel latijns amerika is en ik zal de laatste zijn om dat te betwisten

19 comments:

simon said...

Wikipedia kan worden aangevuld.
Sjaak ik wil graag een foto zien met de krant en datum van die dag, zodat ik weet dat je niet ergens in NL zit in plaats van Salta

Simon

Anonymous said...

geen foto`s simon en je weet,ik lieg nooit.

sjaak

simon said...

ik geloof je bij deze

Simon

Unknown said...

Hoi Sjaak!! ik was al lange tijd niet op je site geweest en zie nu dat als ik achterstallig onderhoud moet plegen en alles terug moet lezen ik volgend jaar nog bezig ben.. dan maar even zo:

hoe is het met je?

Groet,

Freek

simon said...

filmpje over Salta

http://www.vk.tv/reizen/article1115043.ece/Salta,_Argentinie_voor_cowboys_en_vinologen

Simon

Anonymous said...

Het spijt mij Freek dat ik steeds zo ijverig geweest dat je nu door de bomen het bos niet meer ziet. Misschien komt er ooit nog een beknopte samenvatting voor jou uit mijn pen.

sjaak

Gerry said...

Hoi Sjaak ik heb ff naar dat filmpje gekeken, waar Simon naar verwijst, maar die Erik pikt jouw tas met flessen lekkere wijn, terwijl jij een dutje doet.
Groetjes Gerry

Anonymous said...

Hé Hé Gerry ,wat is dat? Ik doe nooit een dutje!Daar moet wat anders aan de hand zijn.Ik heb wel naar het filmpje gekeken maar zeker niet lang genoeg want ik weet niet waar je het over heb

sjaak

Gerry said...

Sjaak je moet het filmpje helemaal uitkijken, dan kom je er wel achter, dat je daar toch echt onder die boom lig te slapen.
Besos.

Anonymous said...

Sjaak is 3 november jarig.
Hiephiephiep hoera!!!!

Anonymous said...

wilde ik net tikken whoeha wie is mij voorrrrrrrrrr en sjaak vertel wat ga je nu verder doen

Anonymous said...

hoi Sjaak
gefeliciteerd met je verjaardag!!!
Ben je al verkast naar Colombia of zijn de plannen weer gewijzigd?
groet Henk

Anonymous said...

Hahahaha Willy ik was je voor!!!

Anonymous said...

muts

goof said...

ha die Sjaak
van harte gefelesiteert en nogveel gezondheid en geluk zodat je nog
lang van je aventuur kan genieten.
Sjaak we volgen je nog op de voet.
bij ons is alles ok .Heb je nog nieuwe plannen gemaakt van de route die je nu gaat volgen .Of worden we verast met ik ben het zat. Maar daar geloof ik niets van.We zien je verhaal tegemoet.groetjes Goof

Anonymous said...

Sjaak

Van harte gefeliciteerd, er is vandaag gebak bij de koffie(collega).
Op hoeveel sta je nu?
Simon

Unknown said...

Hoi Sjaak,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag (we hebben je niet van onze kalender geschrapt, zoals we met andere oud-medewerkers doen). Ik volg je nog steeds trouw en kijk geregeld of er weer iets nieuws op je weblog staat. Misschien komt er nu een verslag van je verjaardagsfeestje?

Groeten,
Ria.

goof said...

hee Sjaak
wakker worden tijd om weer zoals we het gewend van je waren een geweldig verhaal.Het ontnugteren van je verjaardag moet nu wel klaar zijn.Dus brand maar los met je aventuur.Of ben je soms gestopt en heb je een winter stop. maak niet
uit .als wij maar weten datje plezier
hebt en dat het goed met je gaat
groetjes Goof

Anonymous said...

Sjakie !

Ik realiseer me opeens dat ik nog niets had geschreven n.a.v. jouw stukje. Ik schaam me diep natuurlijk. Maar ja, soms ben je gewoon te druk in je hoofd. Heb jij vast ook last van.
Leuke bijnaam heb je verzonnen voor Christus ! Heet ie tegenwoordig Cristus ? Heb ik helemaal gemist die naamsverandering !
Nog last van Dengue ? In mexico schijnen ze er flink last van te hebben ! Kijk maar uit dus !
Laat effe wat van je weten ofzo. Hier gaat het goed. Nederland is in de ban van de herfst.........

Groeten,
Hugo